Saturday 8 May 2010

KEDATANGAN YAHUDI KE PALESTIN



"Dan orang2 Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kpdmu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka. katakanlah, "sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)" dan jika engkau mengikuti keinginan mereka setelah ilmu (kebenaran) sampai kpdmu, tidak akan ada bagimu pelindung dan penolong dari Allah."

~Al-Baqarah,2:120



Allah MAha Berkuasa. Raja kepada sgala raja. Kalau Dia mahukan Palestin itu merdeka, "kun fayakun". Maka merdekalah Palestin sekali pun tanpa ada apa2 tindakan drpd kita (saudara seagama-Islam). tp, jangan sekali kite persoalkan, kenapa Allah x lakukan demikian serta-merta. mungkin akan ade sesetengah yg berfikir, “kan lagi senang.x perlu ade rakyat palestin yg diseksa. takkan ade orang kafir yg nk lanyak umat Islam dgn suka hati...bl...bla...bla...”

x. bukan begitu, shbt2 sekalian. kalau suatu mase dahulu, sewaktu tentera Abrahah dtg, nak lanyak Ka'bah di Mekah, rakyat2 di Mekah x mampu melakukan ape2 dan hanya mampu berserah kpd Allah. sehinggakan ade yg bertanye kpd Abdul Muthalib, "kenapa kite x pertahankan Ka'bah?" jawab beliau, "Ka'bah itu rumah Allah, maka Allah akan menjaganya." *au kama yaqul

sahabat, pd waktu itu bil. yg beriman kpd Allah amat sedikit. dan mungkin kerana itu mereka x mampu face to face dgn tentera bergajah Abrahah yang sgt besar jumlahnye.

tp kondisi kite skrg 180 darjah berbeza dgn mereka. umat Islam sedunia, berbilion jumlahnye. oleh itu, mari kite lihat dan renung kembali ape yg telah dan sedang kite semua lakukan utk Islam kini.

ape yg berlaku di tanah wakaf milik Umat Islam (=Palestin) adalah simbolik kpd semua virus yg sedang melanda umat Islam sedunia. semenjak kejatuhan Khalifah Islam Turki Uthmaniah (tahun 1948), sehingga kini, kite semua dipijak seperti sampah. sedar atau tidak?

p/s: dahulu,khalifah Saidina Umar pernah berkata...."aku mulia kerana Islam"

mari sama2 kembali menyerahkan diri dengan sepenuh penyerahan kpd Allah subhanahu wata'ala.

Al-Hajj, 22:34
Al-Anbiya',21:108

wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment